lørdag 4. juli 2009

Lofoten

Ja, da var det lørdag igjen gitt! Vi befinner oss for øyeblikket på en Joker butikk i Stamsund, Lofoten. som overraskende nok hadde superkjapp internet tilgang! Heiaaaa Joker!!!

Overfarten med Hurtigruta gikk over all forventning! Herlig båttur! De tyske turistene klarte nok en gang å sjokkere oss! Hvem trodde vel at gamle mennesker med tydelig utviklet KOLS kunne springe så fort! Og det bare for å få best utsikt i panorama etasjen! Vi skjønner nå at det er ikke form det kommer an på, men motivasjon!

9. dag. Risøyhamn - Sortland, 5 mil

Vi ankom Risøyhamn i regn og var ganske uforberedt. Tenkte å finne en plass å skifte klær og ordne oss. Lite ante vi om at " slikt nåka e det ikkje her i Risøyhamn, nei.. Hehe". Jaja, vi tok sykkelen fart og leita opp en Joker butikk (igjen, Heeeeiaaaa Joker).. Her ga en veldig søt gammel dame oss lov til å låne toalettet.. Takk takk! Det regnet som sagt og Vesla hadde store problemer med å holde varmen! Men som staute vestlendinger klarte vi denne utfordringen, men tåka ødela litt for den fantastiske utsikten!

Sortland var herlig, vi la oss inn på verdens minste hytte. akkurat plass til oss og klessnoren! Vi var usedvanlig trøtte og Margrethe sovnet nesten over middagen!

Dagens sitat: "/&&%¤&¤#.. baska regntøy! Betalte i dyre dommer for detta eg! Eg e jo heilt våte!" Sagt av en lettere irritert Veslemøy i frustrasjon over elendig regntøy fra Lowe Alpine.

10. dag. Sortland - Svolvær, 8 mil

Turens herligste etappe så langt. Flatt, medvind! Trengs ikke mer for å gjøre sykkelturen en komplett nytelse! Fantastisk natur!!! Stokmarknes var helt nydelig! Kaffe og is i sola!

Sykkelvesken til Vesla orket ikke mer og ga etter for presset i en skarp hump! Vesla gaffet veska, igjen, på mesterlig vis og den holdt helt til Svolvær!

Dette var en stor dag for insektene i Nord! De hadde tydeligvis bestemt seg for å glede oss med sitt herlige nærvær. Ved ankomst til ferjekaien i Melbu, måtte Margrethe faktisk plukke ut insekt som hadde satt seg fast mellom tenna!!! Hva gir du meg?? Skulle tro at de i min munn, der det faktisk er en ganske stor passasje midt på, skulle klare å fly gjennom!!!!

Dagens sitat: "for ein natur! Eg elske Norge så høgt", nokså preget av en flotte naturen ved Stokmarknes!


11. dag. Svolvær - Stamsund, 7 mil, (ble egentlig 8 mil igrunnet leting etter billig overnatting)

Etappen var fantastisk fin! Helt flatt, men en latterlig sterk motvind ødela noe av gleden, spesielt for Margrethe som etterhvert har utviklet et intenst hatforhold til dette værfenomenet! Det er så utrolig slitsomt å sykle rett frem, helt flatt også må man stå med giret på det letteste og trø og trø og trø og trø!!! Vinden er helt utrolig, til slutt måtte vi bare le! Rett og slett latterlig sterk vind!

Lyspunktet på denne dagen var stoppet på Rebeccas cafe. Lite ante vi at to herremenn har startet den fineste restauranten midt i ødemarken! Her kom vi forblåste og sultne og fikk spise fisk rett fra havet! Da slo vi på stortromma igjen gitt og det var så verdt det! De fortalte oss etterpå at de hadde lagd porsjonene ekstra store fordi vi så så sultne ut!! We like! For alle som ferierer på Lofoten: Stikk innom Rebeccas cafe. På E10 mot Å, tar du av mot 815 - Stamsund, kjør i 7 km og der ligger perlen! Helt nydelig!

Dagens sitat: " Eg hate virkelig, virkelig denna vinden!" Det e heilt LATTERLIG!" Margrethe litt sint..

12. dag: Stamsund - RundtomkringpåLofoten, uvisse antall mil!

Sov til 11.00! Herlighet, for en fryyyyd! Syklet uten baggasje til Leknes og syklet, trasket rundt og drakk kaffe, så litt rundt og syklet tilbake til Stamsund. Finfin dag!

I kveld skal vi igjen på Hurtigruta, vi skal ta den største båten. Midnatsol og reise helt til Nesna, så i morgen er vi igjen sør for polarsirkelen! Vestlandet, here we come! Johoooo!

Ellers går det fint med oss! Vi savner alle og spiser masse!

Dagens sitat: "boing! Då mysta me den bussen og! Blei visst ikkje så mye sightseeing på oss" Sagt eter at vi skjønte at vi hadde mistet alle bussene som skulle ut til Vikten!

Herlig folkens! Skriv gjerne en kommentar, da det ofte blir dagens lyspunkt! Hilde, du leder!

4 kommentarer:

  1. Haha, for et fantastisk reisereferat, eg ler meg skakk:)Det e så bra når dåkkår skrive, for eg ser det sånn for meg, irirtasjon og nytelse i fin harmoni, haha:) God sykkeltur videre jenter, fy fadår, dåkkår e knall tøffe:) Bruk hjelm og sykla med måte, gla i dåkkår.

    Åsså, internett på joker???

    SvarSlett
  2. HAHAHA, Mags - jeg lo høyt da jeg leste om insektopplevelsen, hehehe:) Ganske så imponerende må jeg si!!
    Det er så gøy å lese om opplevelsene deres:) Nordmenn er jo utrolig hyggelige virker det som! Det er godt å vite at dere blir tatt var på av disse random menneskene, så vet vi lissom at det alltid ordner seg da - snille piker er dere jo også;)
    Ja, her i Oslo storkoser vi oss med regndråper på størrelse med Hardangervidda og lynnedslag så det suser (trodde rett og slett hele blokka skulle kremeres og senkes med jorden her forleden..)
    Tenker på dere hver dag!! Tråkk på - gleder meg til dere er tilbake i Oslo;)
    xx Aina

    SvarSlett
  3. Hallo! Finfin blogg!

    Jeg sykler selv om en uke og er en sucker etter gode tips: Hvor mye bagasje har dere med? Hva trengs av varme klær for eksempel?

    Hva har dere lest på forhånd (tenker på hvordan dere kjente til det fjellet oppi nord)?

    Andre pakketips? Nå noterte jeg meg tørkesnor..

    Hvordan blogger dere? Pc eller mobil?

    Keep it up og lykke til videre! Klem fra en ny fan.

    SvarSlett
  4. FOR NÅKEN HERLIGE REFERATER!!! :D

    Eg må sei eg e MEKTIG imponert øve pågangsmotet dåkkas! Utroligt kult gjort og sykla Norge på langs! EG BØYE MG I STØVET!!! ;)

    D virke vertall som dåkke har d utroligt kjekt, og får me dåkke masse fint! Virke sinnsykt herligt! Syns dåkke har ein fine framdrift eg. Ekje heilt Tour de Frane, men... hehe! ;)

    Så må dåkke bara huska og gi beskje når dåkke passere Aksdal, så ska eg stå klar me is, jordbær og kaffi! Så ska eg slenga mg på sykkelen eg og, og følla dåkke t Arsvågen! ;)

    Ha ein fortsatt vanvittig fine tur gojentene! ;)

    SvarSlett